Simplex Method in VBA: A didactic proposal for teaching linear programming
DOI:
https://doi.org/10.56643/rcia.v2i2.168Keywords:
Operations Research, Excel, Programming, Optimization, Engineering, administrationAbstract
The main objective of this article is the implementation of the simplex method in the VBA programming language of Microsoft Excel as a didactic tool in the teaching of linear programming. Despite the relevance of linear programming in fields such as engineering and management, as mentioned by Coll and Blasco (2010), traditional teaching has been primarily focused on the figure of the teacher, and often technological tools that facilitate practical learning are not integrated. Through a detailed description of the development of the method in VBA and a structured didactic proposal, we aim to offer teachers and students an effective alternative adapted to current training needs. The academic results presented demonstrate the benefits of this integration, highlighting improvements in the understanding of the subject and student motivation. We conclude by emphasizing the potential of VBA in Excel as a pedagogical resource and suggesting avenues for future research in the field.
References
Aliane, N. (2008). Spreadsheet-based control system analysis and design [Focus on Education]. Control Systems, IEEE, 28, 108-113. https://doi.org/10.1109/MCS.2008.927960Almenar
Alvarado Boirivant, J. (2009). La programación lineal aplicación de las pequeñas y medianas empresas. Reflexiones, 88(1), 89-105. Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72912559007
Arboleda Molina, O., y Sotelo, S. (2016). Construcción de aplicativos de programación por restricciones en Microsoft Solver Foundation y Windows Azure. Scientia Et Technica, 21(4), 336-341. Universidad Tecnológica de Pereira.
Barr, G., y Scott, L. (2008). A new approach to teaching fundamental statistical concepts and an evaluation of its application at UCT. https://hdl.handle.net/10520/EJC99106
Bofill-Pérez, M., García-Noa, E., & Sariego-Toledo, Y. (2019). Optimización en la producción de surtidos de helados Alondra. Tecnología Química, 39(3), 508-523. Universidad de Oriente.
Coll Serrano, V., y Blasco Blasco, O. (2010). El uso de gráficos interactivos en Excel para facilitar la comprensión de conceptos básicos de Estadística. @tic. revista d'innovació educativa, (5), 30-34. Universitat de València.
Cruz T, E. A., Restrepo, J. H., y Medina V, P. D. (2007). Un problema logístico de ruteo de vehículos y una solución con Solver de Excel: Un caso de estudio. Scientia Et Technica, XIII(37), 369-372. Universidad Tecnológica de Pereira.
Dantzig, George (1963). Linear Programming and Extensions. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400884179
Djamila, H. (2017). Excel spreadsheet in teaching numerical methods. Journal of Physics: Conference Series, 890(1), 012093. https://doi.org/10.1088/1742-6596/890/1/012093
Ferro, C., Martínez, A. I., y Otero, M. C. (2009). Ventajas del uso de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 29.
Fuson, K. C., Carroll, W. M., y Drueck, J. V. (2000). Achievement results for second and third graders using the Standards-based curriculum Everyday Mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 31.
Karaulov, A., Nemtzev, D., Konkov, A., y Shekhov, V. (2021). Study of the soil stability theory problems by the simplex method. Journal of Physics: Conference Series, 2131(3), 032019. https://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/2131/3/032019
Llongo, V., y Hernández Sancho, F. (2009). Excel como herramienta docente de las asignaturas de Microeconomía. @tic. revista d'innovació educativa, (3), 108-114. Universidad de Valencia. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349532299017
López Noriega, M., Lagunes Huerta, C., y Herrera Sánchez, S. (2006). Excel como una herramienta asequible en la enseñanza de la Estadística. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 7(1). Universidad de Salamanca.
Martínez P. E. (2013). Un modelo de programación discreta para minimizar el costo de la transportación de cargas. Economía y Desarrollo, 149(1), 158-165. Universidad de La Habana.
Microsoft (2023). Especificaciones y límites de Excel. https://support.microsoft.com/es-es/office/especificaciones-y-l%C3%ADmites-de-excel-1672b34d-7043-467e-8e27-269d656771c3 Fecha de consulta: 01 de octubre, 2023
Orozco, J. (2004). Uso Pedagógico de los programas Derive 6.1 y Cabri Geometry II plus, en las clases de Matemáticas. Proyecto de Innovaciones Tecnológicas en la enseñanza de las matemáticas y Ciencias. Colombia. URL: http://www.scm.org.co/Subidos/855.Resumen.pdf
Salazar López, B. (2019, junio 11). Método Simplex. Ingeniería Industrial Online. https://www.ingenieriaindustrialonline.com/investigacion-de-operaciones/metodo-simplex/, Fecha de consulta: 05 de octubre 2023.
Shen, W., Nie, Y., y Zhang, H. M. (2007). Dynamic Network Simplex Method for Designing Emergency Evacuation Plans. Transportation Research Record, 2022(1), 83-93. https://doi.org/10.3141/2022-10
Taha, H. A. (2012). Investigación de operaciones (9a ed.). Pearson Educación. ISBN: 978-607-32-0796-6.
Torres, M. (2016). Aplicaciones VBA con Excel. Editorial Macro EIRL. ISBN 978-612-304-265-3, e-ISBN 978-612-304-349-0.
Ulloa, L., y Protti, M. (2005). Investigación de Operaciones. Universidad Nacional a Distancia Costa Rica
Winston, W. L. (2004). Operations research: Applications and algorithms. Brooks/Cole-Thomson Learning.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Miguel López Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons 4.0, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a compartir su trabajo en línea (por ejemplo: en repositorios institucionales o páginas web personales) antes y durante el proceso de envío del manuscrito, ya que puede conducir a intercambios productivos, a una mayor y más rápida citación del trabajo publicado.